מאגרים ואוספים
במרכז מורשת יהדות בבל שמור ארכיון גדול ומיוחד שלוקט במשך עשרות שנים ומשקף את חיי הקהילות היהודיות בעיראק.
באוספים השונים אצורים מספר רחב של חפצים, תצלומים, מסמכים, כתבי יד, סרטים, מוזיקה יהודית-עיראקית ועוד.
למאגרים הדיגיטליים של המרכז
סיפורם של יהודי בבל
ההגליה מממלכת יהודה לבבל
היהודים הראשונים שהתיישבו בבבל הגיעו לשם בכפייה. כ- 40,000 יהודים נעקרו מבתיהם שבממלכת יהודה, ונאלצו לגלות בעקבות נבוכדנאצר השני, מלך בבל (605-562 לפסה”נ) אל ממלכתו. אחרי מות המלך שוחררו היהודים מעבדותם ובימיו של כורש מלך פרס הם הורשו לשוב לארץ ישראל. חלקם אכן חזרו בשיבת ציון ובנו את בית המקדש השני, אך אולצו לגלות שוב על ידי הרומאים בשנת 70 לספירה, אחרי חורבן בית המקדש.
החיים בגולה
במאות שלאחר מכן, יהדות בבל קלטה סבבים חדשים של פליטים יהודים מארצות רחוקות, ויצרה למעשה בית לאומי חדש ליהדות העולם. בין פרקי השלווה והדו-קיום, הקהילה נאלצה גם לסבול תדיר תקופות של רדיפות קשות על ידי השליטים, לרבות המונגולים, הערבים, הפרסים העות’מאנים.
התלמוד הבבלי וספרות הגאונים
יהודי בבל היו שומרי התורה במאה החמישית לפנה”ס. בתקופת התלמוד הם הקימו את ישיבות סורא, נהרדעא ופומבדיתא, שהעומדים בראשן נחשבו לבעלי סמכא בענייני דת בעולם היהודי. רבנים אלה ערכו את התלמוד הבבלי, החיבור הרוחני של היהדות, וחיברו את ספרות הגאונים שפירשה את התנ”ך והתלמוד. הישיבות בבבל הנחו את יהודי התפוצות בענייני דת וחוק, ובמשך למעלה מאלף שנה, הייתה יהדות בבל למנהיגת הקהילות בתפוצות.
הקהילות היהודיות ברחבי בבל ופעילותן
אף שהייתה קהילה קטנה שמספרה לא עלה על 150,000 נפש במהלך מאות בשנים, היא התפתחה באזורים שונים בבבל. יהודי כורדיסתאן, שחיו באזורים הכפריים ההרריים בצפון, נמצאו על נתיב סחר בינלאומי במאות ה-16 וה-17, ובאזור קם מרכז חשוב ללימוד תורני. במשך הזמן הם פיתחו מסורות אתניות ייחודיות, וגם לבוש ובישול משלהם. יהודי בצרה, מוצא עיראק אל המפרץ הפרסי, קיימו קשרים הדוקים עם העולם הערבי החיצון ועם מרכזי הסחר במזרח הרחוק. ברחבי בבל, שמרה הקהילה היהודית על קברות הקדושים העתיקים, והעבירה אחריות זו מדור לדור.
בגדאד במאות ה-19 וה-20
בבגדאד במאה ה-19, היוו היהודים שליש מאוכלוסיית העיר והחזיקו את רוב המסחר בידם, עד כי המסחר בעיר שבת בימי שבת ומועד. היחלשותו של השלטון בעיראק, חוקים מגבילים ורדיפות בסוף תקופת הגאונים (1038-589) גרמו לירידה בגדולתה של יהדות בבל. גדולה זו שוקמה רק במאות ה-19 וה-20, עם הקמת מוסדות חינוך תורניים ציבוריים ובתי ספר קהילתיים מודרניים. המקצועות המסורתיים הוחלפו במסחר בינלאומי ובמקצועות מודרניים. יהודי בבל הציבו אמות מידה חדשות בעסקים ובבנקאות, תחומים בהם בלטו ברמות המקומית והבינלאומית כאחד, ופתחו נתיבי מסחר להודו, סין, הונג קונג, בורמה ואוסטרליה ממזרח, ולאנגליה ויבשת אירופה ממערב.
הפרהוד
בשעה שמלחמת העולם השנייה השתוללה באירופה ושישה מיליון מיהודי אירופה נרצחו בשואה, גברה המתיחות, ועברה לרחובותיה ולסמטאותיה של בגדאד ומעבר לה. הקץ של הקהילה היהודית בעיראק התקרב. בשנת 1941 אירע הפרהוד, הפרעות ביהודי בגדאד, ששאבו את השראתם מהמאורעות באירופה.
העלייה הבלתי לגאלית ו"מבצע עזרא ונחמיה"
בסוף שנות הארבעים סבלו יהודי בבל מרדיפות קשות על ידי שלטונות עיראק שגרמו לבריחה גדולה של יהודים מעיראק לפרס, ועיראק נאלצה להתיר ליהודים לעלות לישראל. היהודים הורשו לעזוב את מולדתם מנושלים מרכושם ומתרבותם העתיקה. בשנות החמישים הייתה יציאה המונית של יהודים מעיראק.
הקמת מדינת ישראל ב-1948 והאידיאולוגיה הציונית באו ברגע הנכון: רבים מיהודי עיראק, אבותיהם ערגו לציון במשך מאות שנים, השתוקקו ליטול חלק בהקמתה של המדינה היהודית, ורבים נוספים באו בעקבותיהם. בין השנים 1952-1950, המוסד לעלייה ב’, הזרוע הביצועית של המוסד, ניצח על רכבת אווירית המונית והעביר כמעט את כל 140,000 יהודי עיראק למדינת ישראל הצעירה ב"מבצע עזרא ונחמיה". אלה שנותרו מאחור, כ-6,000 במספר, נרדפו מאוחר יותר על ידי מפלגת הבעת’ עזבו את עיראק בעשורים הבאים.
מורשת הקהילה בארץ ובתפוצות
הקהילה היהודית בעיראק איננה עוד. אולם, קשרים וחיי קהילה הדוקים מתקיימים עדיין בקרב יהודי עיראק בישראל, באנגליה, בארה”ב ובקנדה. צאצאי יהודי בבל ממשיכים היום את מורשת אבותם ומעשירים את הקהילות שהם חיים בהן. זוהי מורשת המייחסת ערך לשלום ולשותפות עם קבוצות דת אחרות, מורשת המוטמעת במשפחה ובקהילה, ובמעורבות פעילה בעולם החיים האינטלקטואליים, המוזיקה והאמנויות, המדע והמסחר.
ב"מרכז מורשת יהדות בבל" אנו מקווים שהדורות הבאים של יהודים יספגו היסטוריה זו ויתענגו עליה, וימצאו דרכים יצירתיות ובונות לשאוב ממנה למען עתיד משפחותיהם, קהילותיהם, ישראל והעם היהודי כולו.
עצי משפחות
עצי משפחה שהוכנו על ידי יוצאי עיראק בישראל ובמקומות שונים בעולם, נאספו ב"מרכז מורשת יהדות בבל", ויוצגו בפרויקט אינטרנטי שינגיש אותם לציבור הרחב.
המאגר גדל באופן מתמיד. מבקרים באים לחקור את שורשיהם, לתעד ולהנציח את אילן משפחתם, ובכך הם מוסיפים עוד ענף לאילן המשפחתי של יהודי בבל.
סיפורי משפחות
למרבה הצער, יהודי בבל הותירו מאחור את נכסיהם, רוב דברי-הערך, מזכרות ורשומות. רק לעתים רחוקות תיעדו וכתבו את תולדות המשפחה, ורשמי העבר נותרו רק בזיכרון. כיום אתם יכולים לתעד את המידע על משפחתכם ב"מרכז" ולהבטיח את שימורו של הסיפור המשפחתי לדורות הבאים.
מוזיקה
אוסף קלטות האודיו
אוסף קלטות האודיו מכיל כ-1500 קלטות בהן מוקלטים ראיונות עם אישים שונים בקרב העדה הבבלית, בנושאים רבים: הקהילות היהודיות בערי עיראק, "התנועה הציונית", "מבצע עזרא ונחמיה", חיי הדת, הפולקלור, אמונות וקמעות, פתגמים ועוד.
אוסף משני באוסף זה הוא קלטות החזנות, המונה כ-90 קלטות, בהן פיוטים, שבחות וקריאה בתורה לפי מסורת יהודי בבל.
כמו כן, יש ב"מרכז" אוסף קלטות מוזיקה הכולל כ-400 קלטות ממיטב הלחנים העממיים הבגדאדיים וכן שירים מפי זמרים יהודים ממוצא עיראקי.
ארכיון התמונות
בארכיון התמונות נמצא אוסף ייחודי של כעשרת אלפים תמונות מהווי החיים של הקהילה היהודית בעיראק ובעולם.
הצילומים, שצולמו לאורך כמאה שנה, משקפים את התמורות שחלו בחיי הקהילה, והמעבר מחברה מסורתית למודרנית. בנוסף, מכיל האוסף תמונות סטודיו של צלמים מוכרים מבגדאד, כמו: ארשאק ואלדוראדו, גלויות ועוד.
למידע על אוסף התמונות, אנא צרו קשר עם מחלקת האוצרות, בטל' 03-5339278 שלוחה 5, או בדוא"ל otsrut@bjhc.org.il
מרדכי בן פורת עומד על במה עם אדם נוסף. מאחוריו מתנוסס שלט של האירוע המכריז על טקס הנחת אבן הפינה לבניין מרכז מורשת יהדות בבל
נהר החידקל מצד ימין, משמאל גדת הנהר עם עצי תמר גבוהים, ודייגים לבושים בגלימות בהירות תולים את רשתותיהם על הדקלים ומכינים אותן לקראת הדיג
נערה לבושה בשמלת סרפן עם חולצה בהירה מתחת, יושבת על הקרקע ומאחוריה חומת קיר נמוכה וגדר ברזל מעליה. מאחורי הגדר מבצבצת צמחייה.
חזית כניסה מפוארת של מבנה העשוי מלבנים, דו קומתי, עם קשתות מחודדות ועמודים חצי עגולים בין הקשתות. בכניסה נראית קשת גבוהה ורחבה יותר ובקומה מעליה בולטת מרפסת זיזית.
סמטה צרה עם בניינים צמודים וגבוהים משני צדיה. על הסמטה צועדים מספר עוברי אורח.
מעל חומה מלבנית מתנוסס מגדל חרוטי המעוטר בתבליטים של שורות עם קשתות חצי עגולות. ברקע נראים שמיים תכולים.
בתוך חדר עומד האמן מאחוריו קיר עם מדפים. על המדפים התחתונים שעונים שני פורטרטים של גברים.
רוכלים בבגדים מסורתיים עומדים ליד מרכולתם המונחת על שקים ועליהם סלסלה גדושה בתוצרות.
ארכיון הסרטים
אוסף הסרטים מכיל סרטים תיעודיים על חיי יהודי עיראק שהוסרטו משנות ה-70 עד היום. בארכיון מצויים גם סרטים שהופקו על ידי "המרכז", אודות המוזיקה של יהודי עיראק, ועל נושאים נבחרים אחרים מחייהם.
המחתרת הציונית
התנועה פעלה בין השנים 1942 - 1951 בתנאי מחתרת קפדניים. למרות המשטר הצבאי, המשברים, המעצרים והעינויים, הצליחה התנועה תוך פרק זמן קצר לממש את יעדיה בתחומי החינוך וההגירה וכן לארגן את ההגנה על הרובע היהודי.
בנוסף, התנועה הצליחה להביא באופן בלתי חוקי כ-13,000 יהודים, שהיוו כ-10% מכלל יהודי עיראק. למהלך זה הייתה השפעה מכרעת על החלטת ממשלת עיראק בעניין חוק שלילת האזרחות מחד גיסא, והיקף הרישום האדיר לעלייה מאידך גיסא.
סיפור המחתרת מאגד בתוכו את העשור האחרון של יהודי עיראק, שהחל בפרעות ה"פרהוד" בשנת 1941 והסתיים בגאולתם ב"מבצע עזרא ונחמיה".
הערוץ הקהילתי (89)
הערוץ הקהילתי 98 (YES ו-HOT)
תוכניות טלוויזיה:
-
בימי רביעי בשעה 20:30 שימו לב שהשידורים שלנו חזרו לשעה 20:30
-
בימי שני בשעה 13:00
שירים כרצונך:
-
במוצאי שבת בשעות 21:00 - 21:30
-
בימי ראשון בשעות 9:00 - 09:30
התוכניות בערוץ הקהילתי מוקדשות לאירועים במרכז וגם לחיי יהדות עיראק באמצעות ראיונות, ימי עיון, מוזיקה ועוד. הערוץ משדר שתי תוכניות חדשות בחודש, וכן שתי תוכניות חדשות של 'שירים לפי בקשה' המשודרות במוצאי שבת.
הציבור מוזמן לשלוח חומרים באיכות גבוהה שעשויים לעניין את חברי הקהילה.
התוכניות הקהילתיות משודרות כבר 15 שנה; קהל הצופים שלנו גדול והשידורים שלנו מתקבלים ברחבי הארץ.
ניתן לראות את התוכניות גם ביוטיוב.
למידע נוסף על תוכניות הערוץ המקומי, אנא צור קשר:
03-5339278, או nira@bjhc.org.il